Bye bye open-deur, welkom duurzame toegangsoplossing

/global/scaled/1024x445x0x14x1000x435/AAES-BE-News-News-2019-ByeByeOpenDeur.jpg

Wie door de gemiddelde winkelstraat loopt, ziet een verscheidenheid aan winkels: van zelfstandige ondernemers tot grote ketens. Elk van deze retailers heeft zo zijn eigen uitdagingen, maar er zijn twee grote gemeenschappelijke delers: voor winkeliers draait het om het aantrekken van zoveel mogelijk klanten én de uiteindelijke lengte van de kassabon. De inkom speelt hierbij een grote rol. Het is immers de plek waar mensen de winkel betreden. Vandaar dat veel retailers een ‘open-deurfilosofie’ hanteren, waarbij de deur continu openstaat. Deze energieverspillende aanpak is echter niet meer van deze tijd. Toegangsoplossingen moeten vandaag slim én kostenefficiënt zijn.

Transparantie en toegankelijkheid

Er zijn twee factoren die het aantrekken van klanten sterk beïnvloeden: transparantie en toegankelijkheid. Transparantie heeft alles te maken met het feit dat mensen op straat graag zien wat er zich binnen in de winkel bevindt. Dan is de kans groter dat iemand geprikkeld wordt en de zaak betreedt. Bovendien geeft een transparante inkom het idee dat een winkel open is. Veel retailers kiezen dus voor een ruime, open inkom met glaswerk.

Daarnaast is toegankelijkheid erg belangrijk. Om zoveel mogelijk mensen binnen te laten, mogen er geen belemmeringen zijn om het pand te betreden. In feite moet de winkelstraat direct ‘doorlopen’ in de winkel. Winkeliers kiezen daarom vaak voor een toegangsoplossing met een slank design, zonder vloerrails of andere zaken op de grond, of voor een volledige dagopening. Soms wordt zelfs de hele voorgevel geopend, waarbij deuren afwezig zijn of volledig worden weggeschoven of opengeklapt.

De uitdagingen van een open-deurfilosofie

Veel retailers zetten hun deur letterlijk en figuurlijk open voor klanten. Zo’n open-deurfilosofie brengt echter uitdagingen met zich mee op het vlak van klimaatbeheersing. In de herfst en winter gaat er veel warmte verloren en hebben de weersinvloeden vrij spel. In de zomer heeft de airconditioning dan weer weinig zin als koele lucht snel verdwijnt. Het gevolg? Een hoge energierekening, maar ook ontevreden werknemers of meer ziekteverzuim. Veel retailers opteren daarom voor een luchtgordijn, waardoor binnen- en buitenklimaat gescheiden worden. Een duurzame oplossing, als je het vergelijkt met alleen een open deur. Toch heeft ook alleen een luchtgordijn nadelen. Zo is het vooral nuttig wanneer er veel wind op de gevel staat en wordt een groot deel van de lucht naar buiten geblazen waardoor de winkelier voor niets verwarmt.

Tijd voor een mind switch

Kortom, het is tijd voor een oplossing die rekening houdt met de uitdagingen van winkeliers én investeert in een duurzame toekomst. Daarvoor is een mind switch nodig. Er zijn alvast veel studies die aantonen dat een gesloten inkom – een intelligente automatische schuifdeur bijvoorbeeld – geen invloed heeft op het klantgedrag. Sterker nog, het levert een aantal extra voordelen op. Niet alleen qua energiebesparing, maar ook wat betreft het binnenklimaat. Denk aan een afname van verkeerslawaai en uitlaatgassen in de winkel. Dat leidt tot een beter binnenmilieu, een langere verblijftijd en dus een langere kassabon. Een gesloten inkom helpt ook bij het tegengaan van diefstal. En het is een mooie kans om te communiceren over uw milieubewustzijn: ‘Wij zijn open, maar houden om milieubewuste redenen de deur graag dicht’. Een open deur is dus niet noodzakelijk. Al blijft het wel belangrijk om de toegankelijkheid in het achterhoofd te houden. Wie zijn handmatige deuren sluit, moet er voor zorgen dat ze eenvoudig geopend kunnen worden door bijvoorbeeld rolstoelgebruikers. Een automatische toegangsoplossing met sensoren kan daarbij uitkomst bieden.

Een duurzame, toekomstbestendige oplossing

ASSA ABLOY Entrance Systems gelooft in de mogelijkheden van duurzame én kostenefficiënte toegangsoplossingen. Dergelijke oplossingen combineren de huidige inkom van een winkel – vaak bestaande uit standaard glazen deuren die naar binnen openklappen in combinatie met bijvoorbeeld een schoonloopmat en detectiepoortjes – met een automatische volglazen schuifdeur. Deze schuifdeur wordt niet gelijk met de gevellijn geplaatst, maar iets terug liggend. Hierdoor blijft de inkom transparant en ‘open’. De automatische schuifdeur met slimme sensoren opent en sluit alleen indien mensen daadwerkelijk de winkel betreden en voorkomt zo energieverlies, terwijl de toegankelijkheid gewaarborgd blijft. Een win-winsituatie dus.