Luchthavenbrandweer Zaventem sneller en efficiënter dan ooit dankzij poortupgrade

/global/scaled/6771x2952x74x279x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (0).jpg
/global/scaled/5243x2278x0x325x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (1).jpg
/global/scaled/8256x3592x0x153x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (10).jpg
/global/scaled/8191x3563x44x830x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (12).jpg
/global/scaled/8256x3592x0x927x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (13).jpg
/global/scaled/8147x3544x22x927x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (15).jpg
/global/scaled/8256x3592x0x971x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (18).jpg
/global/scaled/7978x3471x0x641x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (19).jpg
/global/scaled/8256x3592x0x753x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (20).jpg
/global/scaled/7871x3424x0x1116x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (21).jpg
/global/scaled/8235x3582x22x622x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (5).jpg
/global/scaled/8256x3592x0x512x1000x435/AAES-BE-case-studies-images-Luchthavenbrandweer Zaventem-Ref Case LUCHTHAVENBRANDWEER (8).jpg

In maart 2019 nam het 145-koppig brandweerkorps van de luchthaven van Zaventem zijn intrek in twee nieuwe, ultramoderne kazernes op Brussels Airport. Bovendien kregen de bestaande OH1042F uitritpoorten van ASSA ABLOY Entrance Systems begin dit jaar een upgrade naar een frequentie gestuurde motor, waardoor de uitruktijden nog korter worden en de brandweermannen razendsnel ter plaatse zijn. Veiligheid voor alles!

Strategisch én duurzaam

De twee recente brandweerkazernes in Zaventem kregen een strategische ligging, ten oosten en ten westen van de luchthaventerminal. Bij het ontwerp werd ook rekening gehouden met het verloop van de interventies: de brandweermannen kunnen binnen de dertig seconden na oproep uitrijden.

Kazerne West is met haar 4.632 vierkante meter de grootste en biedt plaats aan 25 voertuigen. In de watercollectoren zit 170.000 liter regenwater. Kazerne Oost is 1.413 vierkante meter groot en telt vijf plaatsen voor voertuigen. Beide kazernes zijn bijzonder energiezuinig dankzij de zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en ledlampen.

Nog sneller én efficiënter

Bij de opening van de brandweerkazernes in 2019 plaatse ASSA ABLOY Entrance Systems in kazerne West en kazerne Oost telkens één ASSA ABLOY RR3000 high-performance inritpoort. Deze robuuste buitenpoorten combineren functionaliteit met modern design.

In kazerne West kwamen er tien sectionale poorten OH1042F voor operationele zaken en twintig uitritpoorten OH1042F. Kazerne Oost werd voorzien van acht OH1042F poorten. Deze universele industriële poorten met beglazing zijn perfect voor toepassingen die veel daglicht vragen. Het merendeel van de ASSA ABLOY OH1042F poorten werd begin dit jaar voorzien van een nieuwe frequentie gestuurde motor om nog sneller open en dicht te gaan. Zo kunnen de brandweerlui sneller uitrijden en zijn ze bij een noodsignaal binnen de drie minuten ter plaatse op om het even welke plek op de luchthaven.

Niet dan voordelen

De geüpgraded OH1042F poorten van ASSA ABLOY hebben nu een openingssnelheid van maar liefst één meter per seconde en zijn daarmee vier keer zo snel als een gewone sectionale poort. Die snelheid is geen luxueus extraatje, maar verhoogt de veiligheid, verbetert de werkomgeving en verlaagt de energiekosten. 

Als de fotocellen in het lichtgordijn van de poort een voorwerp waarnemen, stopt de poort onmiddellijk. Die snelle reactie vermindert het risico op ongevallen en voorkomt veiligheidsissues. Doordat de poort sneller sluit, is ze ook minder lang geopend. Dat drukt de energiekosten en resulteert in minder tocht en een aangenamere werkomgeving voor de brandweermannen. Tot slot is de poort voorzien van nauwe afdichtingen tegen vocht, windbelasting en luchtdoorlatendheid. Niets dan voordelen dus.